Kommande betalningar

 

Vilka typer av betalningar visas?

Tabellen visar vilka betaltyper, status och typ av betalningsuppdrag som en betalning kan ha under menyalternativet.

 

Menyalternativet...

visar betalningar med…

kommande betalningar

betaltyp:

·    inbetalning (debitering)

·    utbetalning (kreditering)

·    återbetalning

 

Observera: För att kunna utföra en utbetalning krävs det ett avtal med din bank om denna funktion. En betalning med betaltyp Återbetalning är inte möjlig att ändra eller makulera.

status:

·    under bevakning
(betalningen väntar på att bli behandlad enligt angivet betalningsdatum)

·    under behandling
(betalningen har uppnått angivet betalningsdatum och behandlas. Betalningen är inte möjlig att ändra eller makulera.)

typ av betalningsuppdrag:

·    engångsbetalning
(en betalning som endast infaller en gång)

·    självförnyande uppdrag
(ett betalningsuppdrag som används för att betala samma belopp periodiskt)

·    enstaka betalning
(en betalning som ingår i ett självförnyande uppdrag)

 

 

Visa kommande betalningar

Följ stegen i tabellen för att göra en sökning på kommande betalningar.

 

Observera: Du kan också beställa en sammanställning av alla kommande betalningar och visa totalt antal kommande betalningar för det bankgironummer du hanterar, genom att klicka på respektive länk i webbtjänsten.

 

Vid självförnyande uppdrag visas endast de fem kommande betalningar som ligger närmast i tiden.

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar> Kommande betalningar i menyn.

 

Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en sökfunktion.

2

Beroende på antalet transaktioner varierar de obligatoriska fälten.

 

Följ anvisningarna i tabellen.

Ange

·    datum intervall
(max 31 kalenderdagar)

 

för att filtrera sökningen ange:

·    betaltyp och/eller

·    betalarnummer och/eller

gå till steg 3 i tabellen

 

Tips: För att filtrera sökningen ytterligare, klicka på Avancerad sök och ange

·    belopp

gå till steg 3 i tabellen

      

eller

ange

 

·    betalarnummer och

·    datum intervall
(max 31 kalenderdagar)

 

för att filtrera sökningen ange:

·    betaltyp och/eller

gå till steg 3 i tabellen    

 

Tips: För att filtrera sökningen ytterligare, klicka på Avancerad sök och ange

·    belopp

gå till steg 3 i tabellen

 

3

Klicka på Sök.

 

Resultat: En lista med information om de kommande betalningar som matchar din sökning visas.

 

 

Visa mer information om en betalning

Följ anvisningarna i tabellen för att få mer information om en betalning än det som visas i listan över betalningar i vyn Kommande betalningar.

 

Om du klickar på...

så får du information om...

ikonen för historik

historiska aktiviteter för aktuell betalning.

ikonen för övrig information

samtliga uppgifter som är kopplade till aktuell betalning, t.ex. datum och tid för registrering och förklaring till status.

 

 

Ändra betalningsdag för kommande betalningar

Du kan ändra betalningsdag på kommande betalningar som har status under bevakning.

 

Följ stegen i tabellen för att ändra betalningsdag på en eller flera betalningar.

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn och sök efter de betalningar du vill ändra, med hjälp av sökfunktionen under menyn.

 

Hänvisning: För mer information, se Visa kommande betalningar.

2

Markera de betalningar du vill ändra under Välj i listan.

 

Observera: Om en betalning ingår i ett självförnyande uppdrag, ändras endast betalningsdag för den markerade betalningen. Om du vill ändra alla betalningar i ett självförnyande uppdrag så måste du först makulera uppdraget och sedan skicka in ett nytt.

 

Klicka på Ändra.

 

Resultat: En vy för att ändra betalningsdag öppnas.

3

Ange betalningsdag i fältet Ändra betalningsdag genom att antingen använda kalenderfunktionen eller skriva in önskat datum.

 

Format: ÅÅMMDD.

 

Observera: Du kan endast välja en bankdag som betalningsdag.

 

Klicka på Nästa.

 

Resultat: En sammanställning av valda betalningar visas.

4

Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att ändra betalningarna.

 

Resultat: En lista med information om de ändrade betalningarna visas.

Listinformation

Betydelse

Ändrad betalningsdag

Ändringen är genomförd.

·    Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan med röd text

·    Icke-uppdaterad betalningsdag

Ändringen är inte genomförd.

 

Åtgärd: Gå tillbaka och försök igen. Om felet kvarstår, kontakta BGCs kundservice.

 

Ändra betalningsdag för alla betalningar i ett självförnyande uppdrag

Du kan endast ändra betalningsdag för de betalningar du markerar. Om du vill ändra betalningsdag för alla betalningar i ett självförnyande uppdrag så måste du först makulera uppdraget och sedan registrera ett nytt.

 

Makulera kommande betalningar

Följ stegen i tabellen för att makulera en eller flera kommande betalningar.

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn och sök efter de betalningar du vill makulera, med hjälp av sökfunktionen under menyn.

 

Hänvisning: För mer information, se Visa kommande betalningar.

2

Markera de betalningar du vill makulera under Välj i listan.

 

Klicka på Makulera.

 

Observera: Om betalningen är ett självförnyande uppdrag makuleras alla betalningar i det självförnyande uppdraget.

 

Resultat: En sammanställning av valda betalningar visas.

3

Kontrollera att uppgifterna stämmer i den sammanställning av valda betalningar som visas och klicka på Bekräfta för att makulera betalningarna.

 

Resultat: En lista med information om makulerade betalningar visas.

Listinformation

Betydelse

·    Uppdaterad status till makulerad

·    Inaktiv kryssruta

Makuleringen är genomförd.

·    Uppdaterad status till makulerad

·    Inaktiv kryssruta

·    Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan med röd text

Makuleringen är inte genomförd, ett fel har uppstått.

 

Åtgärd: Sök fram vald betalning igen och kontrollera status (tidigare uppdatering kan ha utförts av annan användare och därför är makuleringen inte genomförd).

·    Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan med röd text

·    Icke-uppdaterad status

·    Aktiv kryssruta

Makuleringen är inte genomförd.

 

Åtgärd: Gå tillbaka och försök igen. Om felet kvarstår, kontakta Bankgirots kundservice.

 

Upp