Utförda och stoppade betalningar

 

Vilka typer av betalningar visas?

Tabellen visar vilka typer av betalningar och betaltyper som visas under menyalternativet.

 

Menyalternativet...

Visar betalningar med...

utförda och stoppade betalningar

betaltyp:

·    inbetalning (kreditering)

·    utbetalning (debitering)

·    återbetalning

status:

·    makulerat
(betalningen är makulerad)

·    utförd
(betalningen är utförd)

·    utförd, återbetalad
(betalningen är återbetalad till betalaren)

·    avvisad
(betalningen är avvisad, t.ex. täckning saknas)

 

 

Visa utförda och stoppade betalningar

Välj Betalningar > Utförda och stoppade betalningar i menyn för att visa utförda betalningar för en betalare.

 

Resultat: Vyn Utförda och stoppade betalningar öppnas med en lista med information om betalarens utförda och stoppade betalningar.

 

 

Visa mer information om en betalning

Följ anvisningarna i tabellen för att få mer information om en betalning än det som visas i listan över betalningar i vyn Utförda och stoppade betalningar.

 

Om du klickar på...

så får du information om…

mottagarens namn

t.ex. mottagarens bankgironummer, adress och fullständiga namn.

ikonen för historik  

historiska aktiviteter för aktuell betalning.

ikonen för övrig information  

samtliga uppgifter som är kopplade till aktuell betalning, t.ex. datum och tid för registrering och förklaring till status.

 

 

Skapa en återbetalning

Följ anvisningarna i tabellen för att skapa en återbetalning i vyn Utförda och stoppade betalningar.

 

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar > Utförda och stoppade betalningar i menyn.

 

Resultat: Vyn Utförda och stoppade betalningar öppnas med en lista med information om betalarens utförda och stoppade betalningar.

2

Markera den betalning du vill skapa en återbetalning för under Välj i listan.

 

Observera: Du kan endast skapa en återbetalning för en utförd betalning med status Utförd.

 

Klicka på Återbetalning.

 

Resultat: En vy för att godkänna villkoren öppnas.

3

Markera kryssrutan vid Jag godkänner villkoren för att intyga att du utför återbetalningen på uppdrag av banken.

 

Klicka på Nästa.

 

Resultat: En vy för att välja orsak och välja konto-/bankgironummer för återbetalningen öppnas.

4

Ange vilken orsak som ska användas för återbetalningen.

  • Medgivande har inte lämnats till betalningsmottagaren

 

  • Medgivande har återkallats

 

  • Beloppet angavs inte i samband med att medgivandet tecknades och beloppet överstiger det betalaren rimligen kunde ha förväntat sig

 

Ange vilket konto/-bankgironummer som återbetalningen ska betalas ut till.

  • konto-/bankgironumret som användes för den ursprungliga betalningen.

 

  • Annat konto-/bankgironummer

 

Observera: Kontrollera att det angivna bankgironumret är aktivt innan återbetalningen utförs. Autogiro Online utför inga kontroller på att  bankgironummer är aktivt.

 

Klicka på Nästa.

 

Resultat: En sammanställning över återbetalningen du vill utföra visas.

5

Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att skapa återbetalningen.

 

Resultat: En ruta visas med möjlighet att avbryta eller utföra makuleringen.

6

Följ anvisningarna i tabellen.

Om du vill...

så välj...

Resultat

genomföra återbetalningen.

OK

En bekräftelse visas på att återbetalningen är skapad.

avbryta återbetalningen.

Avbryt

Återbetalningen är nu avbruten.

 

Hänvisning: För att kontrollera att återbetalningen är skapad och kommer att utföras bankdagen efter den är skapad, välj Beställningar > Kommande betalningar i menyn.

 

 

Upp