Kommande betalningar

 

Vilka typer av betalningar visas?

Tabellen visar vilka typer av betalningar och betaltyper som visas under menyalternativet.

 

Observera: Det är endast inskickade betalningar från mottagaren som visas i webbtjänsten.

 

Menyalternativet...

visar betalningar med…

kommande betalningar

betaltyp:

·    inbetalning (uttag från betalaren)

·    utbetalning (insättning till betalaren)

·    återbetalning

 

   Observera: En betalning med betaltyp Återbetalning är inte möjlig att makulera.

status:

·    under bevakning
(betalningen väntar på att bli behandlad enligt angivet betalningsdatum)

·    under behandling
(betalningen har uppnått angivet betalningsdatum och behandlas. Betalningen är inte möjlig att ändra eller makulera.)

 

 

Visa kommande betalningar

Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att visa kommande betalningar för en betalare.

 

Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en lista med information om betalarens kommande betalningar.

 

Observera: Vid självförnyande uppdrag visas endast de fem kommande betalningar som ligger närmast i tiden.

 

 

Visa mer information om en betalning

Följ anvisningarna i tabellen för att få mer information om en betalning än det som visas i listan över betalningar i vyn Kommande betalningar.

 

Om du klickar på...

Så får du information om...

mottagarens namn

mottagarens bankgironummer samt fullständiga namn

ikonen för övrig information  

samtliga uppgifter som är kopplade till aktuell betalning, t.ex. datum och tid för registrering och förklaring till status.

ikonen för historik  

historiska aktiviteter för aktuell betalning.

 

 

Registrera ett betalningsstopp

Du kan registrera ett betalningsstopp för en betalning som inte är inskickad av betalningsmottagaren.

 

Följ stegen i tabellen för att registrera ett betalningsstopp.

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att registrera ett betalningsstopp.

 

Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en eventuell lista med information om betalarens kommande betalningar.

2

Följ anvisningarna i tabellen.

Om betalningen …

så …

visas i listan

gå till hjälptexten Makulera kommande betalningar

inte visas i listan

fortsätt till steg 3 i tabellen.

3

Klicka på länken Stoppa en betalning som inte finns med i tabellen ovan.

 

Resultat: En vy för att ange datum och belopp för betalningsstoppet visas.

4

Markera den mottagare och det betalarnummer som ska ha ett betalningsstopp under Välj i listan.

 

Klicka på Nästa.  

 

Observera: Du kan endast registrera ett betalningsstopp per gång. 

5

Ange datum för betalningsstoppet i fältet Datum för betalningsstopp och det exakta beloppet som skulle ha dragits i fältet Belopp för betalningsstopp.

 

Observera: Systemet lägger till -2 bankdagar och + 2 bankdagar på det angivna datumet för betalningsstoppet.

 

Klicka på Nästa.  

 

Resultat: En sammanställning med information om betalningsstoppet visas.

6

Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att utföra betalningsstoppet.

 

Resultat: En lista med information om betalningsstoppet visas.

 

 

Makulera kommande betalningar

Du kan makulera en betalares kommande enstaka betalningar som är under bevakning.

 

Följ stegen i tabellen för att makulera en eller flera betalningar.

 

Steg

Åtgärd

1

Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att visa betalarens kommande betalningar.

 

Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en lista med information om betalarens kommande betalningar.

2

Markera de betalningar du vill makulera under Välj i listan.

 

Klicka på Makulera.    

 

Resultat: En sammanställning av valda betalningar visas.

3

Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att makulera betalningarna.

 

Resultat: En lista med information om makulerade betalningar visas.

4

Listinformation

Betydelse

·    Uppdaterad status till makulerad

·    Inaktiv kryssruta

Makuleringen är genomförd.

·    Uppdaterad status till makulerad

·    Inaktiv kryssruta

·    Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan med röd text

Makuleringen är inte genomförd, ett fel har uppstått.

 

Åtgärd: Sök fram vald betalning igen och kontrollera status (tidigare uppdatering kan ha utförts av annan användare och därför är makuleringen inte genomförd).

·    Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan i röd text

·    Icke-uppdaterad status

·    Aktiv kryssruta

Makuleringen är inte genomförd.

 

Åtgärd: Gå tillbaka och försök igen. Om felet kvarstår, kontakta Bankgirots kundservice.

 

Upp