Kommande betalningar |
|
Vilka typer av betalningar visas? |
Tabellen visar vilka typer av betalningar och betaltyper som visas under menyalternativet.
Observera: Det är endast inskickade betalningar från mottagaren som visas i webbtjänsten. |
Menyalternativet... |
visar betalningar med… |
kommande betalningar |
· inbetalning (uttag från betalaren) · utbetalning (insättning till betalaren)
Observera: En betalning med betaltyp Återbetalning är inte möjlig att makulera. |
status: · under bevakning · under behandling |
Visa kommande betalningar |
Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att visa kommande betalningar för en betalare.
Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en lista med information om betalarens kommande betalningar.
Observera: Vid självförnyande uppdrag visas endast de fem kommande betalningar som ligger närmast i tiden. |
Visa mer information om en betalning |
Följ anvisningarna i tabellen för att få mer information om en betalning än det som visas i listan över betalningar i vyn Kommande betalningar. |
Om du klickar på... |
Så får du information om... |
mottagarens namn |
mottagarens bankgironummer samt fullständiga namn |
ikonen för övrig information |
samtliga uppgifter som är kopplade till aktuell betalning, t.ex. datum och tid för registrering och förklaring till status. |
ikonen för historik |
historiska aktiviteter för aktuell betalning. |
Registrera ett betalningsstopp |
Du kan registrera ett betalningsstopp för en betalning som inte är inskickad av betalningsmottagaren.
Följ stegen i tabellen för att registrera ett betalningsstopp. |
Steg |
Åtgärd |
||||||
1 |
Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att registrera ett betalningsstopp.
Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en eventuell lista med information om betalarens kommande betalningar. |
||||||
2 |
Följ anvisningarna i tabellen.
|
||||||
3 |
Klicka på länken Stoppa en betalning som inte finns med i tabellen ovan.
Resultat: En vy för att ange datum och belopp för betalningsstoppet visas. |
||||||
4 |
Markera den mottagare och det betalarnummer som ska ha ett betalningsstopp under Välj i listan.
Klicka på Nästa.
Observera: Du kan endast registrera ett betalningsstopp per gång. |
||||||
5 |
Ange datum för betalningsstoppet i fältet Datum för betalningsstopp och det exakta beloppet som skulle ha dragits i fältet Belopp för betalningsstopp.
Observera: Systemet lägger till -2 bankdagar och + 2 bankdagar på det angivna datumet för betalningsstoppet.
Klicka på Nästa.
Resultat: En sammanställning med information om betalningsstoppet visas. |
||||||
6 |
Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att utföra betalningsstoppet.
Resultat: En lista med information om betalningsstoppet visas. |
Makulera kommande betalningar |
Du kan makulera en betalares kommande enstaka betalningar som är under bevakning.
Följ stegen i tabellen för att makulera en eller flera betalningar. |
Steg |
Åtgärd |
|
1 |
Välj Betalningar > Kommande betalningar i menyn för att visa betalarens kommande betalningar.
Resultat: Vyn Kommande betalningar öppnas med en lista med information om betalarens kommande betalningar. |
|
2 |
Markera de betalningar du vill makulera under Välj i listan.
Klicka på Makulera.
Resultat: En sammanställning av valda betalningar visas. |
|
3 |
Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att makulera betalningarna.
Resultat: En lista med information om makulerade betalningar visas. |
|
4 |
Listinformation |
Betydelse |
· Uppdaterad status till makulerad · Inaktiv kryssruta |
Makuleringen är genomförd. |
|
· Uppdaterad status till makulerad · Inaktiv kryssruta · Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan med röd text |
Makuleringen är inte genomförd, ett fel har uppstått.
Åtgärd: Sök fram vald betalning igen och kontrollera status (tidigare uppdatering kan ha utförts av annan användare och därför är makuleringen inte genomförd). |
|
· Betalningen är markerad med en asterisk samt placerad överst i listan i röd text · Icke-uppdaterad status · Aktiv kryssruta |
Makuleringen är inte genomförd.
Åtgärd: Gå tillbaka och försök igen. Om felet kvarstår, kontakta Bankgirots kundservice. |