Godkänna/avvisa e-medgivanden |
|
Vad är e-medgivande? |
Det är ett medgivande som har tecknats elektroniskt via Internetbanken.
För att kunna hantera e-medgivande (elektroniskt medgivande) måste du ha avtal om tilläggstjänsten Medgivanden via Internetbank och debitera betalarens kontonummer.
Observera: För att ett elektroniskt medgivande ska bli aktivt, och kunna debiteras, behöver du som mottagare först godkänn/registrera medgivandet. Du har också möjlighet att avvisa ett e-medgivande. E-medgivanden som inte hanteras inom 18 bankdagar tas bort automatiskt. Det är betalarens bank som har lagringsansvaret av underlaget. |
Godkänn eller avvisa elektroniska medgivanden |
Följ stegen i tabellen för att godkänna eller avvisa elektroniska medgivanden. |
Steg |
Åtgärd |
|||
1 |
Välj Medgivanden> Godkänna/avvisa e-medgivanden i menyn.
Resultat: Aktuella elektroniska medgivanden visas tillsammans med tillhörande information om betalaren. |
|||
2 |
Välj om du vill godkänna eller avvisa ett medgivande,
Klicka på Nästa.
Resultat: Godkänn: Om du har valt att godkänna medgivanden visas en vy med möjlighet att ändra eller ange betalarnummer.
Avvisa: Om du har valt att avvisa medgivanden, gå till steg 4 i tabellen. |
|||
3 |
Kontrollera att betalarnumret är korrekt eller ange ett nytt betalarnummer i fritextfältet under Ange nytt betalarnr.
Observera: Betalarnumret måste vara unikt och får inte användas för ett annat medgivande med samma mottagande bankgironummer.
Klicka på Nästa.
Resultat: En sammanställning över de medgivanden du godkänt visas. |
|||
4 |
Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på Bekräfta för att godkänna och/eller avvisa aktuella medgivanden.
Resultat: Godkänn: En bekräftelse på vilka medgivanden som har godkänts visas. E-medgivanden godkänns omgående när du bekräftat ditt godkännande.
Avvisa: En bekräftelse på vilka medgivanden som har avvisats visas. |